egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

Hogyan segíthetünk?

A lelki egészség éppolyan lényeges a mindennapok során, a társas kapcsolatok működtetéséhez, mint a testi egészség, mégis kevesen fordítanak rá kellő figyelmet. Pedig már néhány egyszerű életmódbeli változtatással is sokat javíthatunk mentális hogylétünkön.

 

Buda Béla magyar pszichiáter szakorvos megfogalmazása szerint a lelki (pszichés) egészség a mentális funkciók sikeres működésének állapota, amely produktív tevékenységet, az emberekkel való kapcsolatok kiteljesedését, a változásokhoz való alkalmazkodást és a nehézségekkel való megküzdést eredményezi. A lelki egészséget társadalmunk kevésbé tartja fontosnak, mint a testi egészséget, pedig a kettő összefügg: a lelki egészség hiánya akadályozza a mindennapi életvitelt, az emberekkel való kapcsolattartást és kihat a fizikai egészségre is.

 

A lelki egészségről való gondoskodás a hagyományainkból is hiányzik, a munkaalapú kultúra pedig nem hagy időt a megfelelő feltöltődésre, mely nélkül pedig nincs pszichés egészség. A magyar társadalom ebből a szempontból nagyon rossz állapotban van. Sokan egyáltalán nem fordítanak figyelmet lelki állapotukra, és nem is gondolnak arra, hogy fizikai tüneteik (a gyakori fejfájástól az alvászavarig) vagy hangulatzavaraik (szorongás, levertség) is erre vezethetők vissza. A lelki egészség fenntartásához, helyreállításához sok esetben a fókusz áthelyezésére, az időbeosztás átszervezésére és egyszerű életmódbeli változtatásokra van szükség.

 

Tippek a lelki egészség megőrzésére

A fizikai alapok megteremtése

Fizikai egészség nélkül, betegségekkel, krónikus fájdalmakkal, diszkomfort érzetekkel élve a legtöbb esetben nem érhető el a megfelelő lelki egészség sem. A betegségek egy része viszont a rossz életmódbeli döntések következménye. A kiegyensúlyozott, tápanyagokban gazdag étrend, az elegendő alvás és az egészséges életmód elveinek követése máris javíthat a lelkiállapoton is. A rendszeres testmozgás egyértelműen segíti a stressz kezelését, javítja az önértékelést és a fizikai egészséget is. A mozgás által kiváltott hormonális hatások, a növekvő aktivitási- és energiaszint, a sport miatt javuló önértékelés nagyon sokat javíthat a lelkiállapoton. Áttételes hatásként az aktívabb életmód hatására jobban működő problémamegoldó készség hozzájárul ahhoz, hogy az esetleges kiváltó okokra megoldást találjon az egyén, valamint növeli a rezilienciát (lelki ellenállóképességet) is.

 

A fókusz saját magunkra irányítása

Az, aki soha nem figyel saját szükségleteire, minden energiáját, idejét és figyelmét másra vagy másokra fordítja, nem lesz jól lelkileg. A saját szükségletekre fordított idő szükségessége ahhoz hasonlítható, mint amikor a repülőn az utasnak először magára kell feltennie a maszkot, és utána tud csak másnak segíteni. Ez a probléma nagyon gyakran érinti az anyákat, valamint azokat, akik másról gondoskodnak, például beteg hozzátartozót ápolnak vagy segítő szakmákban dolgoznak. Szintén érintettek azok, akik a munkájukat egyfajta függőségként kezelik. A feltöltődésre szánt idő után a feladatok is hatékonyabban teljesíthetők, és az így elért sikerélmények következtében is javul a lelki egészség.

 

Stresszkezelés

A mai életmód rengeteg stresszforrást tartalmaz, ami kimeríti a szervezetet, ezért ennek csökkentése nélkül nem érhető el a lelki egészség. A stressz csökkentésének fontos eszköze a kiváltó okok azonosítása és – ha lehetséges – a megoldásuk. A hétköznapokban a stresszcsökkentés is kezdődhet egyszerű lépésekkel. A további feszültséget, izgalmat hordozó filmek nézése helyett az olvasás, jóga, meditáció, séta, de akár egy fürdő is segít ellazulni.

 

Elismert stresszcsökkentő módszerek az autogén tréning, a meditáció, a jóga, a mindfulness stb., de bármilyen testmozgás vagy a szabadban töltött idő is csökkenti a feszültséget. Ebben is nagy szerepe van a társas kapcsolatoknak, a családdal, barátokkal töltött kötetlen időnek.

 

Fontos, hogy feszültségoldásra ne romboló, függőséget kiváltó módszereket válasszon, mint az alkohol-, drog- vagy ellenőrizetlen gyógyszerfogyasztás.

 

Kis lépések

A rohanó, túlterhelt világban valóban nehéz lehet időt szakítani arra, hogy valaki a lelki egészségéért tegyen. Kis lépések is sokat segíthetnek azonban az életkedv javításában, a pozitívabb szemlélet kialakításában. A napirendben többször is beiktatott 5-10 perces szünetek segítenek a feltöltődésben. Ez lehet néhány perces séta, meditáció vagy néhány tornagyakorlat (lásd még Mini edzések). Már az óránként néhány perces mozgás is serkenti a vérkeringést, növeli az energiaszintet és támogatja a lelki egészséget.

 

A probléma felismerése

A lelki egészség kérdésével sokan egyáltalán nem foglalkoznak, ennek pedig szorongás, stressz, depresszió lehet a következménye. Ezek hatására romlanak a társas kapcsolatok, ami tovább ront a helyzeten. Az elhanyagolás miatt a munkára, a mindennapokban való boldogulásra is képtelenné válhat az egyén. Ha úgy érzi, hogy Önnek vagy a környezetében valakinek segítségre van szüksége, az életmódbeli változtatások mellett forduljon háziorvosához, pszichológushoz vagy pszichiáterhez.

 

A lelki egészséggel kapcsolatos problémákkal felkeresheti a járási Egészségfejlesztési Irodákkal együtt működő Lelki Egészség Központokat (LEK), ahol szakemberektől kaphat támogatást térítésmentesen.

 

KULCSSZAVAK
megelőzés  |   lelki egészség  |   egészségvédelem  |   életmód  |   egészségtudatosság

Üdvözöljük az Egészségvonal oldalán!

A COVID-19 világjárvány miatt létrehozott koronavírus zöld szám működése és leterheltsége rámutatott, hogy a lakosságnak nagy szüksége van egy megbízható, komplex egészségügyi alapellátási és népegészségügyi témájú, hiteles tartalommal ellátott, a nap 24 órájában elérhető információs központra, ahol egészségügyi kérdésekben tájékozódhat telefonon, e-mailen és a weboldalon keresztül egyaránt.

 

Az Egészségvonal célja

Az Egészségvonal az Egészségvonal contact centerből és az egeszsegvonal.gov.hu weboldalból áll, amelyeknek célja, hogy:

  • hitelesen, megbízhatóan tájékoztassa az állampolgárokat és segítse eligazodásukat az egészségügyi ellátórendszerben,
  • az egészségügyi ellátórendszer ismeretének javításával optimálisabbá tegye a betegutakat, ezáltal az ellátórendszer működtetését,
  • csökkentse a rendkívül leterhelt sürgősségi ellátást nyújtó szolgáltatók, a háziorvosi ügyeletek, mentőszolgálat és sürgősségi osztályok betegforgalmát,
  • csökkentse a felesleges orvos-beteg találkozások számát, ezáltal a járványok terjedését a fertőzésveszély mérséklésével,
  • elősegítse a népegészségügyi szolgáltatásokhoz, ismeretekhez való hozzáférést, ezáltal támogassa a megelőzést és egészségfejlesztést,
  • növelje a lakosság egészségtudatosságát és egészségügyi tájékozottságát,
  • növelje a lakosság egészségügyi ellátásba vetett bizalmát és elégedettségét.

 

Az egeszsegvonal.gov.hu weboldalon keresztül megtalálhatja az alábbiakat:

  • valamennyi egészségügyi szolgáltatásra, ellátásra vonatkozó leírás, és az azok igénybevételéhez kapcsolódó információk,
  • az egészséges életmódra, az egészségmegőrzésre vonatkozó célzott leírások,
  • közérthető nyelven megfogalmazott betegségleírások,
  • gyógyszerek részletes leírása, betegtájékoztatója.

Továbbá az egeszsegvonal.gov.hu szolgáltatáskeresőjén keresztül könnyedén megtalálhatja az Önhöz legközelebbi alap- vagy speciális ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatót vagy gyógyszertárt.

 

A koronavírus és az Egészségvonal

A koronavírus világjárvány alatt az Egészségvonal fontos feladatot vállal a COVID-19 elleni küzdelem támogatásában azért, hogy az állampolgárok tájékoztatása a járványügyi kérdésekben folyamatosan biztosítható legyen. Az Egészségvonal contact centere 2021-ben fokozatosan átvette a koronavírus zöld számok és a koronavirus@1818.hu e-mail cím kezelését, hogy támogassa a lakosság megnövekedett érdeklődését a járványügyi intézkedésekkel kapcsolatban.

 

Az Egészségvonal közvetlenül nem vesz részt a sürgősségi betegellátással kapcsolatos feladatokban ezért hangsúlyozzuk, hogy sürgősségi esetekben továbbra is a 112 egységes segélyhívó számot hívják. Amennyiben életet veszélyeztető esetben mégis az Egészségvonalat tárcsázza, munkatársunk azonnal és közvetlenül átkapcsolja a 112-es segélyhívó számra.

1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

  

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít