A COVID-19 okozta világjárvány jelentős változásokat hozott a mindennapi életben. Az egészségügyi veszélyhelyzet számos kihívás elé állítja a lakosság minden tagját, legyen szó öngondoskodásról, hozzátartózokról való gondoskodásról, a barátok és ismerősőkkel átalakult kapcsolatokról vagy a munkahelyi feladatok ellátásáról.
A járványügyi okokból történő elkülönítés (karantén), a távolságtartási szabályok és egyéb korlátozások nem csak gyakorlati gondot, hanem érzelmi megterhelést is jelentenek. Alábbiakban olyan elérhetőségek és lehetőségek kerülnek röviden ismertetésre, melyek a segítséget igénylő élethelyzetekben jelenthetnek megoldást.
Segítségkérés hatósági házi karantén esetén
Lakóhelyen történő elkülönítés (hatósági házi karantén) esetén, ha az elkülönített személy családja, barátai valamely okból nem tudnak segíteni, az ellátásról a területileg illetékes önkormányzatnak kell gondoskodnia. Ilyenkor a helyi önkormányzat, Budapesten a kerületi önkormányzatok elérhetőségein keresztül van lehetőség tájékoztatást és segítséget kérni. Az elérhetőségeket a területileg illetékes önkormányzat honlapján kell közzétenni.
Az elkülönítés ideje alatt bárki segítséget kérhet mástól gyógyszerei kiváltásában orvosi vénnyel vagy eRecepthez kapcsolódó felírási igazolással vagy az eReceptek egyszerűsített kiváltási módjával. Ehhez a beteg TAJ számának megadása mellett csak a kiváltó személyazonosságának hitelt érdemlő igazolására van szükség.
Amennyiben úgy véli, hogy nem megfelelő módon intézkedtek Ön ellen a hatósági ellenőrzés során, hivatalos jelzéssel élhet a Rendőrség ügyintézési portálján, a keresőbe írja be: panasz).
A COVID-19 járvány miatt korábban létrehozott koronavírus-zöldszám bizonyította, hogy nagy igény van egy megbízható, egészségügyi alapellátási és népegészségügyi témájú, hiteles tartalommal ellátott, a nap 24 órájában elérhető információs központra is. Ezért 2021-ben elindult a 1812-es hívószámú - szintén folyamatosan elérhető - Egészségvonal, ahol általános tájékoztatást kaphat a védőoltásokkal, a koronavírussal, a betegség megelőzésével, a teendőkkel kapcsolatban is.
Fontos! Az Egészségvonal sürgősségi betegellátással kapcsolatos feladatokat nem lát el! Ilyen esetekben továbbra is a mentőszolgálat 104-es hívószámát vagy a 112 egységes segélyhívó számot kell hívni.
Ha a házikarantén során az érintett állapota súlyosan romlik, melynek jele lehet, ha:
- bőre hideggé, nyirkossá vagy márványozottá válik,
- zavartság jeleit észleljük,
- elváltozik az ajkak színe,
- vagy köhögéskor vért köp,
azonnal hívja a 104-et vagy a 112-t, és kérjen mentőt!
A COVID-19 betegséggel kapcsolatos teendőkről külön cikkben olvashat.
Lelki egészség megőrzése és lelkisegély
A fertőzéstől, betegségtől való félelem, egy szeretett személy elveszítése, a munkahely elvesztése vagy más egzisztenciális krízis miatt bárkinek szüksége lehet plusz támogatásra, segítségére. Ha úgy érzi, képtelen kilábalni egy adott élethelyzetből, kérje szakember, pszichológus vagy pszichiáter segítségét. Ha nem nem akar személyesen szakemberhez fordulni, vegye fel a kapcsolatot telefonon vagy emailben valamelyik lelkisegély-szolgálattal.
Az éjjel-nappal ingyenesen hívható Lelki Elsősegély Szolgálat (LESZ) a 116-123-as számon érhető el. A LESZ munkatársai krízishelyzetekben és tanácsadás céljából is rendelkezésre állnak.
Magára maradt háziállat mentése
Ha a kertben vagy a lakásban tartott háziállat a gazdája kórházba kerülése miatt egyedül marad, és nem tudják megoldani az állat etetését, gondozását, akkor javasolt az Országos Állatvédőrség Alapítvánnyal történő kapcsolatfelvétel.