egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

eeszt gomb

A mai, digitalizált világ valamilyen formában minden generáció életének szerves része, de ennek mértéke igen változó. A fiatalok már el sem tudják képzelni az életüket okoseszközök és internet nélkül. A változásokkal párhuzamosan egyre égetőbb a kérdés, hogy milyen hatással vannak az okoseszközök, a digitális világ a gyermekek egészségére. Vajon mivel tesz jobbat a szülő: ha korlátozza a digitális eszközök használatát, vagy ha engedi, hogy gyermeke számára korlátlanul elérhető legyen és teljesen természetessé váljon?

 

Mennyi tévénézés ártalmatlan a gyermeknek, és milyen műsorokat szabad nézniük? Nem káros-e, ha a fiatalok egész nap a közösségi médián keresztül tartják a kapcsolatot egymással és onnan szerzik be minden információjukat? Az oktatás is egyre nagyobb mértékben települ át az online térbe, mindez káros hatással a gyermek szellemi fejlődésére? Nem lesz hátrányban a gyermek a kortársaihoz képest, ha korlátozzuk számára az eszközhasználatot?

 

Nem létezik olyan szabályrendszer, amely minden egyes gyermekre és családra nézve ideális, de vannak nemzetközi ajánlások a digitális eszközök használatával kapcsolatban, amelyek útmutatást adhatnak a szülők számára.

 

A túlzott képernyőhasználat káros hatásai a gyermekekre

A képernyőhasználat túlzásba vitele káros fizikai és mentális hatással lehet a gyermekre, attól függetlenül, hogy milyen tartalmakat fogyaszt rajta.

 

A túl sok képernyő előtt töltött idő káros hatásai az alábbiak lehetnek:

 

  • egyéb tevékenységek (pl. könyvolvasás, szabadban töltött idő, hobbik) háttérbe szorulása, érdeklődési körök beszűkülése;
  • iskolai teljesítmény romlása;
  • a közösségi média túlhasználatából eredő testképzavar miatt folyamatos diéta és harc a „megfelelő testsúly” elérése érdekében;
  • hangulati- és figyelemzavarok.

 

Korosztály szerint ajánlott képernyőhasználati idők

Bár a túl sok képernyő előtt töltött idő egyértelműen negatív következményekkel jár, a digitális- és okoseszközök démonizálása és teljes tiltása sem megoldás. A gyermekek fejlődésének ugyanis fontos eleme a digitális eszközökkel való ismerkedés, ráadásul a későbbi szociális beilleszkedésben vagy a munkába való elhelyezkedésben is fontos szerepet tölt be ezen eszközök használata.

 

Kisgyermekek számára ajánlott képernyőidők az alábbiak:

2 éves kor alatt:

 

 

2–5 éves kor között:

 

  • legfeljebb 1 óra (WHO ajánlása);
  • 1 óra hétközben, 3 óra hétvégén (Amerikai Gyermekpszichiátriai Társaság ajánlása);

 

6 éves kor fölött: nincsen konkrét ajánlás, az egyéb tevékenységektől függően egyénileg szükséges eldönteni, hogy mennyi az egészséges képernyőhasználati idő.

 

Az iskolás korú gyermekek esetén a képernyő előtt töltött idő mennyiségét, de főleg a minőségét nagyon nehéz meghatározni. Ebben az életkorban ugyanis már az oktatás és tanulás közbeni képernyőhasználat is megjelenik, ami értelemszerűen nem tartozik a káros hatású képernyőhasználatok közé.

 

A képernyő előtt töltött idő sok esetben más tevékenységektől (pl. testmozgás, kreatív hobbik, zenélés stb.) veszi el az időt. Ezért nagyon fontos, hogy a szülők tisztában legyenek azzal, hogy ilyenkor gyermekük pontosan milyen tevékenységeket végez, és korlátozza azokat, amelyek nem az egészségét szolgálják.

 

Tippek a képernyő előtt töltött idő szabályozásához

Szülőként nehéz feladat eldönteni, hogy pontosan milyen módon érdemes (vagy érdemes-e) korlátozni a képernyőhasználatot. Első körben hasznos lehet párbeszédet kezdeményezni a gyermekkel arról, hogy a közösségi média és az online világ milyen szerepet játszik az életében és milyen tevékenységeket folytat rajta.

 

Néhány általános szabály és hasznos tanács a képernyőidő korlátozásához.

 

  • Kisebb gyermekeknél a nem nekik való tartalmak korlátozása, blokkolása; idősebb gyermekek és tinédzserek esetén viszont a cél inkább az, hogy önmaguknak állítsák fel saját szabályaikat.
  • Lefekvés előtt legalább fél- vagy egy órával kapcsolja ki az összes képernyőt.
  • Az elektronikus eszközök használatának mellőzése a családi eseményeknél vagy az étkezőasztalnál.
  • A házimunka, a házi feladat és egyéb teendők elvégzése mindig elsődleges legyen ,csak ezek után következzen a számítógépes játékok használata vagy a tévénézés.
  • Szülőként fontos megérteni, hogy a mai társadalmi normák szerint a szociális kapcsolattartás nagy részben a közösségi médiában és a virtuális világban zajlik, ezért teljes tiltásuk nagy ellenállást, titkolózást és bizalmatlanságot szül a gyermekekben.

 

Amennyiben a képernyő előtt töltött idő csökkentése ellenállást vált ki a gyermekéből, próbálja megérteni, hogy mi lehet ennek az oka. Esetleg úgy érzi, hogy lemarad a társaitól, vagy valamilyen eseményről? Beszéljen vele arról, van-e más mód ezen szükségleteik kielégítésére.

 

Ne felejtse el, hogy a digitális eszközök megfelelő használatával kapcsolatban a legjobb minta a szülő viselkedése. Járjon elöl jó példával, hiszen a gyermekek viselkedésének nagy részét a szüleik utánzása teszi ki.

 

Hogyan használja jól a gyermek a digitális eszközöket?

Ne feledje, hogy nem minden képernyő előtt töltött idő egyformán káros hatású, tehát nem mindegy, hogy a gyermek milyen tartalmakat fogyaszt.

 

A digitális eszközök előnyös használata érdekében az alábbiakat teheti.

 

  • Ismerje meg, hogy gyermeke milyen típusú tartalmakat fogyaszt az interneten – kisgyermekek esetén a káros tartalmakat érdemes blokkolni, nagyobb gyermekek esetén pedig a nem megfelelő tartalmakról való beszélgetés fontos.
  • Bátorítsa gyermekét az oktatási és fejlesztő alkalmazások használatára, vagy pl. olyan podcastok (hanganyagok különböző internetes felületeken) hallgatására, amelyek az érdeklődési körének megfelelőek.
  • Korlátozza a közösségi média használatára fordítható időt. Az ebben való passzív jelenlét káros, azonban a kortársakkal való kapcsolattartás miatt bizonyos itt eltöltött idő fontos.
  • Beszéljen gyermekével az online adatvédelemről, a biztonságról, az ún. „cyberbullying”-ről, vagyis az internetes zaklatásról.

 

Kapcsolódó tartalmaink:

A közösségi média hatása a lelki egészségre

Az okoseszközök, a digitális világ hatása a gyermekek egészségére

 

KULCSSZAVAK
okoseszköz  |   digitális  |   internet  |   internetezés  |   képernyő  |   számítógép  |   számítógépezés  |   közösségi média
1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

 

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít