egeszsegvonal logonnk logo szurkearnyalatos

1812 gomb

eeszt gomb

A Dohányzásmentes világnapot (World No Tobacco Day) a WHO minden évben május 31-én rendezi meg. Az idei, 2025-ös világnap témája: A vonzerő leleplezése: a dohány- és nikotintermékekkel kapcsolatos iparági stratégiák feltárása (Unmasking the Appeal: Exposing Industry Tactics on Tobacco and Nicotine Products).

 

A kampány célja, hogy rávilágítson, miképpen próbálják a dohány- és nikotinipari vállalatok vonzóvá tenni a káros termékeiket, különösen a fiatalok számára. Ez magában foglalja az ízesítések, a vonzó csomagolás és a marketingstratégiák használatát, amelyek célja a fiatalok „elcsábítása” és a termékek ártalmatlannak vagy divatosnak való feltüntetése.

 

Ha szeretné abbahagyni a dohányzást, akkor a következő honlapon és ingyenesen hívható telefonszámon kaphat segítséget, illetve tájékoztatást a lehetőségekről:

http://www.leszokastamogatas.hu

Zöldszám: 06-80-44-20-44

 

A dohányzásról és káros hatásairól bővebben itt olvashat.

 

Ízek, színek, marketing

 

A WHO különösen aggasztónak tartja, hogy becslések szerint világszerte 37 millió 13-15 éves gyermek használ dohánytermékeket, és sok országban a fiatalok körében az e-cigaretta használata meghaladja a felnőttekét. Az e-cigarettákat, a nikotinpárnákat és a hevített dohánytermékeket népszerűsítő marketingtartalmakat több mint 3,4 milliárd alkalommal nézték meg a közösségi médiában.

 

Számos nikotin- és dohánytermék ízesített, körülbelül 16 000 egyedi ízesítés létezik. A fiatalok az ízeket gyakran az első számú okként említik a nikotin- és dohánytermékek kipróbálásakor.

 

Az idei kampány arra ösztönzi a kormányokat, a civil szervezeteket és az egészségügyi szakembereket, hogy lépjenek fel a dohányipar manipulációs stratégiái ellen erőteljesebb szakpolitikával, a dohány- és nikotintermékeket vonzóbbá tevő ízesítések betiltásával, és védjék meg a fiatalokat a káros szokások kialakulásától.

 

Iparági stratégiák

 

A globális dohányzás-visszaszorítás terén jelentős előrelépések történtek, de a dohány- és nikotinipar továbbra is folyamatosan arra törekszik, hogy új fogyasztókat vonzzon, az eddigi fogyasztókat pedig megtartsa. Stratégiáik a sebezhető csoportokat – elsősorban a fiatalokat – célozzák meg.

 

Gyakori manipulációs taktikáik a következők:

 

  • ízesítők és adalékanyagok használata: az íz fokozása és a dohány kellemetlenségének elfedése a vonzerő növelése érdekében;
  • célzott marketing: modern dizájn, vonzó csomagolás és digitális médiakampányok alkalmazása a káros termékek vonzóbbá tételéhez;
  • megtévesztő termékdizájn: olyan termékek előállítása, amelyek édességre vagy játékra hasonlítanak, közvetlenül a gyermekeket és a serdülőket megszólítva.

 

Ezek a stratégiák nemcsak a kipróbálásra ösztönöznek, hanem a leszokást is megnehezítik, növelve a függőség és a hosszú távú egészségkárosodás kockázatát.

 

Erőteljesebb szakpolitikára van szükség

 

2022-ben a WHO európai régiójának vizsgálatai jelentős hiányosságokat tártak fel a gyermekek elektronikus cigarettahasználata elleni védelemben. Mindössze 4 ország tiltja az e-cigaretták valamennyi ízesítését, míg további 4 ország engedélyez vagy korlátoz bizonyos ízesítéseket. Mindössze 11 ország tiltja az e-cigaretták reklámozásának, promóciójának és szponzorálásának minden formáját, míg 36 országban részleges tilalom van érvényben, 6 országban pedig semmilyen szabályozás nincs. Ezen hiányosságok miatt a fiatalok különösen kiszolgáltatottak az e-cigaretta célzott marketingjének.

 

A fiatalok körében egyre nő az olyan nikotintermékek, mint az elektronikus cigaretták és a nikotinos tasakok használata. Becslések szerint 2022-ben a régióban a serdülők 12,5%-a használt e-cigarettát, míg a felnőtteknek csak 2%-a. Egyes országokban az iskoláskorú gyermekek körében az e-cigarettahasználat 2-3-szor gyakoribb volt, mint a cigarettázás, ami aggasztó tendenciára világít rá.

 

A világnap lehetőséget nyújt arra, hogy rávilágítsunk azokra a stratégiákra, amelyek állandósítják a dohány- és nikotinhasználatot, illetve hogy megerősítsük az egészségesebb jövő iránti kollektív elkötelezettséget.

 

A WHO ezért a 2025-ös Dohányzásmentes világnap kampányában arra kéri az érintett kormányokat és a döntéshozókat, hogy jogszabályok és megfelelő stratégiák kidolgozásával lépjenek fel a dohányipar manipulációs módszerei ellen:

 

  • ízesítések betiltása: tegyük az ízesítéseket a múlt részévé;
  • a termékek kialakításának szabályozása: kevésbé vonzó, kevésbé addiktív, kevésbé mérgező – kevesebb kár;
  • egységes csomagolás: csökkenti a vonzerőt, életeket menthet;
  • reklám, promóció és szponzoráció betiltása: ami nincs szem előtt, az kikerül a köztudatból;
  • dohány- és nikotinmentes közterületek: a tiszta levegő mindenki joga, védjük meg az embereket;
  • a leszokás támogatása: törjük meg a nikotinfüggőség körforgását;
  • adók emelése: kevésbé megfizethető, nehezebben elérhető.

 

 

Ajánlott tartalom:

 

 

Leszokás támogatása: www.leszokastamogatas.hu

 

ZÖLD SZÁM: 06-80-44-20-44

 

1812 nagy gomb

KOLLÉGÁINK SEGÍTENEK

Hívja az EGÉSZSÉGVONALAT!

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNERÜNK

bm

  

sz2020 also infoblokk

Mentés
Sütik testreszabása
A többi weblaphoz hasonlóan mi is sütiket használunk a weblap teljesítményének fokozására, amennyiben ezeket visszautasítja az oldal működése bizonytalanná válhat!
Mindent elfogad
Mindent visszautasít
További információk
Analytics
Az adatok elemzésére használt eszközök egy webhely hatékonyságának mérésére és működésének megértésére.
Google Analytics
Elfogad
Visszautasít